Katalysator-regler

Man skal passe rigtig godt på hvis man importerer en bil fra udlandet. Selv troede jeg at en bil fremstillet i et EU-land, indregistreret i et EU-land og kørt i et EU-land uden videre kunne synes og indregistreres i Danmark - men NEJ, sådan er det ikke.

Har selv importeret en Renault 21, fremstillet på Renault-fabrikken i Spanien, indregistreret fra ny i Spanien, hvorefter jeg købte den i december 2012. Bilen er første gang indregistreret i maj måned 1991, og den er UDEN katalysator.

Jeg kørte glad til syn, og bilen blev da også godkendt, lige med undtagelse af, at den manglede katalysator.

Reglerne er sådan, at fra 1989 skulle alle biler med en motor på 2, 0 liter og derover være forsynet med katalysator. Fra 1. oktober 1990 skulle alle andre også have katalysator.

Derfor: Hvis du importerer en bil fra f.eks. november måned 1990, SKAL den have katalysator for at kunne godkendes her i Danmark.

Mange - som jeg selv - går rundt og tror, at biler der allerede har været godkendt i et EU-land ganske automatisk kan godkendes i Danmark. SÅDAN ER DET IKKE.

Synsstedet fortæller mig, at jeg skal montere en 3-vejs katalysator på min Renault 21 for at få den godkendt. Det er en forkert oplysning, da min Renault 21 er en karburator-model, hvor det ikke hjælper at montere en katalysator.

Hvad gør jeg så med min Renault 21? Jo, jeg får monteret direkte indsprøjtning på motoren, og så kan bilen godkendes.

Der er så mange regler i de forskellige EU-lande, at man meget vel kan komme til at importere en bil, der ikke kan godkendes i Danmark. Undersøg derfor ALT, inden du køber din drømmebil.

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

27.12 | 13:55

Hej
Er bilen mon til salg?

...
I går | 20:17
Jydsk Motorbane har modtaget 13
06.07 | 12:12
Datsun i Danmark har modtaget 7
18.05 | 16:47
Bilbrochurer sælges har modtaget 4
Du kan lide denne side